Πέμπτη 7 Ιουνίου 2012


Διαταραχή Ακουστικής Επεξεργασίας



“Όταν ήμουν παιδί είχα ένα φίλο που θα έμενε σπίτι το βράδυ . -Δεν σε ενοχλεί αυτός ο ήχος;- με ρώτησε καθώς πηγαίναμε για ύπνο. -Ποιος ήχος;- , ρώτησα προβληματισμένος . -Το ρολόι-. Είχαμε ένα μεγάλο εκκρεμές ρολόι στον τοίχο και ποτέ δεν είχα παρατηρήσει τον ήχο του. Ξαφνικά ακούστηκε περισσότερο από ποτέ και δεν μπορούσα να κοιμηθώ για μία ολόκληρη ώρα.”

Γιατί άκουσα τον χτύπο του ρολογιού μόνο όταν η φίλη μου, μου έστρεψε την προσοχή σε αυτό;
Δεν πήγαινε τίποτα στραβά με τα αυτιά μου και ο ήχος δεν ήταν δυνατότερος τώρα που το παρατήρησα από τότε που τον αγνοούσα.

Άκουγα τον ήχο του ρολογιού σε όλη μου τη ζωή μα ποτέ δεν τον κατέγραψα ενσυνείδητα, μέχρι εκείνη τη νύχτα.

Άνθρωποι με ομαλή ακοή ακούν πολλά περισσότερα από αυτά που αντιλαμβάνονται . Όταν η πρόσληψη της ακοής είναι μια λειτουργία του αυτιού, η κατανόηση αυτής είναι μια λειτουργία του εγκεφάλου. Η ακουστική επεξεργασία εξηγεί αυτό που συμβαίνει ανάμεσα στο αυτί και τον εγκέφαλο και περιγράφει τον τρόπο που ο εγκέφαλος αποδίδει σημασία και νόημα στους ήχους του περιβάλλοντος Επομένως η καλή κατανόηση των ήχων δεν μπορεί να συμβεί αν δεν υφίσταται αποτελεσματική ακουστική επεξεργασία. Η ακουστική επεξεργασία περιλαμβάνει μια σχετικά υψηλή ταχύτητα μεταφοράς πληροφοριών, που επιπλέον απαιτεί καλό εύρος προσοχής, επαρκής λειτουργία της μνήμης και ευαισθησία στις διαφορές ανάμεσα στους ήχους.

Αποδίδουμε μεγαλύτερη σημασία στον ήχο σε σχέση με τα περισσότερα από τα σήματα της ακουστικής . Για παράδειγμα αν κάποιος μας πει “ Κοίτα το δέντρο “, θα κάνουμε πολλά πράγματα. Πρώτα πρέπει να καταλάβουμε να δώσουμε οπτική προσοχή σε κάτι. Στη συνέχεια πρέπει να συσχετίσουμε τη λέξη “δέντρο” με τη γνώση, που είναι αποθηκευμένη στο μυαλό μας, που μας δείχνει πως μοιάζει ακριβώς το δέντρο. Τέλος η ακουστική επεξεργασία επιτρέπει στο άτομο να αναγνωρίσει τον τόνο της φωνής, που ειπώθηκε η λέξη , ώστε να μπορεί να εφαρμόσει κατάλληλα το νόημα.

Από τη στιγμή που γεννιόμαστε το ακουστικό μας σύστημα ξεκινά να βελτιώνεται και να κατευθύνει την προσοχή μας σε ήχους και περισσότερο συχνά σε αυτούς που συναντώνται στη μητρική μας γλώσσα. Αυτός ο προσαρμοστικός μηχανισμός μας επιτρέπει να αποδώσουμε νόημα στους ήχους που ακούμε γύρω μας και να αγνοήσουμε αυτούς που πιθανώς δεν σχετίζονται με τη γλώσσα μας. Αυτό μας εξηγεί γιατί η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας σε παιδική ηλικία είναι πολύ ευκολότερη, από ότι στην εφηβική ή ενήλικη ζωή.

Οι περισσότεροι άνθρωποι γνωρίζουν πως ο ήχος μεταφέρεται μέσω του ακουστικού πόρου αλλά ελάχιστοι συνειδητοποιούν πως τα ηχητικά κύματα “χτυπούν” το σώμα και ερμηνεύονται από τον εγκέφαλο.

Όταν ορισμένα συστήματα αυτού του περίπλοκου μηχανισμού υπολειτουργούν, η κατανόηση της ακοής διακυβεύεται Η διαταραχή ακουστικής επεξεργασίας εκδηλώνεται με ανεπάρκεια στις ικανότητες ακοής ή με αδυναμία στην επεξεργασία ακουστικών πληροφοριών και συχνά συνοδεύεται από κινητικά προβλήματα.

Είναι σημαντικό οι γονείς να μην αγνοείτε τα σημάδια. Όσο νωρίτερα εντοπιστεί η δυσκολία τόσο θετικότερα αποτελέσματα θα έχετε από την θεραπεία.

Μήπως το παιδί σας συχνά εμφανίζει κάποιο από τα ακόλουθα προβλήματα στην εκφραστική του γλώσσα;
Δεν μιλάει με ακριβή άρθρωση;
Έχει ελλιπές λεξιλόγιο, δομή πρότασης ή γραμματικά λάθη;
Εμφανίζει παράλογη ροή στις ιστορίες του;
Χρησιμοποιεί ασαφείς λέξεις όπως” το πράγμα “, “κάτι”;
Χρειάζεται να ακούσει τις εντολές περισσότερες από μία φορές;
Μοιάζει αναστατωμένο όταν παρατηρείται έντονη ακουστική δραστηριότητα;
Δεν αντιλαμβάνεται τη γλώσσα;
Παρερμηνεύει λεκτικά μηνύματα;
Συγχέει παρόμοιους ήχους ή λέξεις;
Φαίνεται να αποσπάται η προσοχή του ή να αδυνατεί να την διατηρήσει κατά τη λήψη φωνητικών μηνυμάτων;

Προβλήματα με άλλους τομείς της γλώσσας ;
Δεν μπορεί να συνδέσει τους ήχους με τα γραπτά σύμβολά τους;
Διαβάζει αργά και έχει ελλιπή κατανόηση αυτού που διάβασε;
Προβλήματα με την ακουστική ευαισθησία;
Βρίσκει ουδέτερους ήχους, δυσάρεστους ή επώδυνους;
Βάζει την ένταση της τηλεόρασης ή της μουσικής, ασυνήθιστα χαμηλά ή υψηλά;

Παρουσιάζει κάποια από τα ακόλουθα προβλήματα συντονισμού;
Ανεπαρκείς λεπτές κινητικές δεξιότητες (χρήση ψαλιδιού, κράτημα μολυβιού κ.α);
Ανεπαρκή αδρή κινητικότητα ( σύλληψη μιας μπάλας , κολύμπι κ.α);
Αδυναμία να εκτελέσει φυσικές δραστηριότητες που άλλα παιδιά της ηλικίας του εκτελούν;
Πέφτει συχνά ή χάνει την ισορροπία του;
Κρατάει άτσαλα αντικείμενα;

Παρουσιάζει οποιοδήποτε από τα ακόλουθα προβλήματα;
Έχει κακή προσωπική οργάνωση;
Νιώθει απογοητευμένο ή συγκλονισμένο περισσότερο από τα άλλα παιδιά;
Δυσκολεύεται με έννοιες που αφορούν χρόνο, αλληλουχία και κατεύθυνση;

Πηγή: www.ikidcenters.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου