Δεξιότητες ανάγνωσης ενός παιδιού ανά ηλικία
8-12 μηνών
- Το παιδί δείχνει ενδιαφέρον σε βιβλία που περιέχουν οικεία σε αυτό εικόνες
- Κοιτάει εικόνες σε βιβλία για πολύ μικρό χρονικό διάστημα, όταν κατονομάζονται από έναν ενήλικα
1 Ετους
- Το παιδί κοιτάει τις εικόνες ενός βιβλίου, όταν κατονομάζονται από έναν ενήλικα και ίσως τις δείχνει ή παράγει ήχους.
- Ανταποκρίνεται σε τραγούδια και μελωδίες παράγοντας ήχους ή μουρμουρίζοντας μόνο του.
1-2 Ετών
- Γυρνάει τις σελίδες στο βιβλίο περισσότερες από μια φορές.
- Χτυπά ελαφρά με το δάκτυλο του ή δείχνει μερικές εικόνες από ένα βιβλίο, ειδικά όταν κατονομάζονται από έναν ενήλικα.
- Δείχνει ενδιαφέρον σε απλές και σύντομες ιστορίες.
- Αρχίζει να κατονομάζει έγχρωμες εικόνες.
2-3 Ετών
- Γνωρίζει τη λειτουργία και τη χρήση του γραπτού λόγου - οι λέξεις αποκτούν σημασία και σκοπό.
- Δείχνει και κατονομάζει πολλές συνήθεις εικόνες από βιβλία.
- Αποκτάει κάποια αγαπημένα βιβλία και απολαμβάνει να του τα διαβάζουν ξανά και ξανά.
- Αρχίζει να κάθεται μόνο του και να κοιτάει βιβλία.
- Γυρνάει μια σελίδα τη φορά.
- Γνωρίζει ότι τα βιβλία έχουν μπροστινή και πίσω όψη.
- Γνωρίζει πώς να ανοίγει και να κρατάει τα βιβλία.
- Γνωρίζει την κατεύθυνση της εκτύπωσης των βιβλίων (από αριστερά προς τα δεξιά).
- Απολαμβάνει να του διαβάζουν βιβλία για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα (5-15 λεπτά).
3-4 Ετών
- Αναγνωρίζει γνωστά λογότυπα, όπως ονόματα κουτιών από δημητριακά, ταμπέλες καταστημάτων, σήματα οδικής κυκλοφορίας, και ίσως τα κατονομάζει (π.χ. «Εδώ λέει αμίτα!»).
- Προσποιείται ότι διαβάζει βιβλία κρατώντας τα, γυρνώντας τις σελίδες και λέγοντας μερικές λέξεις.
- Αναγνωρίζει και ίσως λέει λέξεις που είναι μελωδικές και λέξεις που αρχίζουν από το ίδιο γράμμα.
- Απολαμβάνει να του διαβάζουν βιβλία και να συμμετέχει στην ανάγνωση συμπληρώνοντας γνωστά κομμάτια.
4 Ετών
- Λέει μελωδικές λέξεις και βάζει σε σειρά λέξεις που αρχίζουν από το ίδιο γράμμα.
- Καταλαβαίνει ότι ο γονιός του διαβάζει τις λέξεις μέσα από το κείμενο του βιβλίου και δεν κάνει περιγραφή των εικόνων.
- Αναγνωρίζει τα όρια των λέξεων δείχνοντας τα κενά διαστήματα μεταξύ των λέξεων.
- Προσποιείται ότι διαβάζει από ένα βιβλίο μια ιστορία συνήθως απομνημονεύοντας την.

5 Ετών
- Κατανοεί ότι οι λέξεις μπορούν να χωριστούν σε μικρότερα τμήματα και το αποδεικνύει μετρώντας των αριθμό των συλλαβών σε μια λέξη.
- Κατονομάζει τα γράμματα της αλφαβήτα και τους αριθμούς 1-10.
- Γνωρίζει ίσως ότι τα γράμματα έχουν ήχους και τους ήχους που αντιστοιχούν σε μερικά γράμματα.
- Αναγνωρίζει πρώτα τους ήχους των προφορικών λέξεων (π.χ. η «μαμά ξεκινάει από το /μ/)
- Αρχίζει να δείχνει συγκεκριμένα γράμματα σε μια σελίδα.
- Ίσως διαβάζει μερικές γνωστές λέξεις μέσω οπτικής αναγνώρισης.
Πηγή: www.childit.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου