Παρασκευή 29 Ιουνίου 2012


ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΟΧΙ ΔΥΣΛΕΞΙΑ

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ




Έλληνα Σεβαστή-Ειρήνη
(Φιλόλογος με σπουδές στην ειδική αγωγή)


Πόσες  φορές έχει τύχει να μας παρουσιαστεί μαθητής, ο οποίος να μην μπορεί να εκφράσει το λόγο του όπως θα έπρεπε για την ηλικία του, να μην μπορεί να γράψει εκτενείς εκθέσεις και κατευθείαν έχουμε βγάλει το συμπέρασμα ότι το παιδί έχει δυσλεξία; Χαρακτηριστικό λοιπόν των παιδιών με δυσλεξία δεν είναι η έκταση των παραγράφων τους, ή ο περιορισμένος λόγος τους τις περισσότερες φορές όπως συνηθίζουμε να πιστεύουμε…

Αν το παιδί ή ο μαθητής μας παρουσιάζει περιορισμένο λεξιλόγιο ή παρατηρήσουμε ότι ο λόγος του είναι αρκετά περιορισμένος, ή ακόμα ότι θυμίζει ίσως και λόγο παιδιού μικρότερης ηλικίας, τότε θα ήταν πιο σωστό να υποθέσουμε ότι το συγκεκριμένο παιδί παρουσιάζει διαταραχή λόγου (δυσφασία) και όχι κατ’ανάγκην δυσλεξία!

Τα παιδιά με διαταραχή λόγου δε χαρακτηρίζονται από πλούσιο λεξιλόγιο,δυσκολεύονται να αναπτύξουν ένα θέμα συζήτησης,στο οποίο ο λόγος τους να είναι οργανωμένος,ενώ οι εκθέσεις τους ή οι απαντήσεις τους γενικότερα,όταν πρέπει να είναι εκτενείς,δεν είναι και παρουσιάζουν λεξιλόγιο του προφορικού λόγου πολλές φορές…Δεν είναι λίγες οι φορές που ενδεχομένως ένα τέτοιο παιδί το χαρακτηρίζαμε ως παιδί με διάσπασηπροσοχής,όμως είναι λάθος…Το γεγονός ότι μπορεί να παρουσιαστούν μαζί διάσπαση προσοχής ή δυσλεξία με τη διαταραχήλόγου,δε σημαίνει ότι το παιδί παρουσιάζει μόνο τα δυο πρώτα!Πώς όμως μπορούμε να βοηθήσουμε ένα παιδί με διαταραχήλόγου;

Πρόκειται ομολογουμένως για μια αρκετά δύσκολη περίπτωση παιδιών,όμως μπορούμε να ανακαλύψουμε τεχνικές και με υπομονή και επιμονή να συμβάλλουμε στη διευκόλυνση αυτών των παιδιών ή μαθητών μας…

Ένας πολύ καλός τρόπος είναι να μάθουμε στα παιδιά αυτά να χειρίζονται πρώτα απ’ όλα το λεξικό! Πολλά από αυτά δε γνωρίζουν τη χρήση του λεξικού και όταν αρχίσουν να μπαίνουν στη διαδικασία προκαλεί ενδιαφέρον! Μπορούμε να τα προτρέψουμε να βρουν,να καταγράψουν και να μάθουν διάφορες λέξεις,τις οποίες θα τους έχουμε δώσει και έτσι μέσα από τη βιωματική διαδικασία,τα ίδια μπορούν να μάθουν και να κατανοήσουν έναν αρκετά μεγάλο αριθμό λέξεων!

Θα ήταν καλό να δημιουργούσαμε προτάσεις μαζί με τα παιδιά,προκειμένου να κατανοήσουν πότε ακριβώς χρησιμοποιούνται οι συγκεκριμένες λέξεις,γιατί πολλά από αυτά πολλές φορές τις τοποθετούν σε σημεία,στα οποία δεν ταιριάζουν.
Επίσης,είναι πολύ καλό να χρησιμοποιούμε αν θέλουμε και κόμικς,τα οποία αρέσουν σε πολλά παιδιά λόγω των χρωμάτων και των εικόνων τους,ή και παραμύθια με εικόνες, μέσα από τα οποία θα μπορούσαμε να αναπτύξουμε μια συζήτηση μαζί τους,ώστε να καλλιεργήσουμε την ευχέρεια στο λόγο τους!

Ακόμα και η ζωγραφική θα μπορούσε να καταστεί αρωγός για τα παιδιά αυτά…Μπορούμε να τα προτρέψουμε να ζωγραφίσουν ένα θέμα,αντί να το γράψουν σε στυλ έκθεσης και στη συνέχεια να το συζητήσουν μαζί μας!

Η κατανόηση επιπλέον του νοήματος θα ήταν ένας καλός τρόπος ώστε τα παιδιά αυτά να καλλιεργήσουν την κρίση τους! Θα ήταν καλύτερο αρχικά να συζητάμε μαζί τους τον τίτλο του εκάστοτε κειμένου και να τα ρωτάμε με τι θα πίστευαν τα ίδια ότι είχε σχέση αυτός,πριν ξεκινήσουν να διαβάζουν το κείμενο,το οποίο καλό θα ήταν να αναγνώσουν από μέσα τους και στη συνέχεια να κληθούν να το καταγράψουν,αφού προηγουμένως το διηγηθούν σε εμάς προφορικά!

Το σημαντικότερο όμως όλων των τεχνικών είναι η άπλαιτη υπομονή μας και η ακόμα μεγαλύτερη επιμονή μας,με στόχο να συμβάλλουμε στη διευκόλυνση,αλλά και βελτίωση αυτών των παιδιών! Το λάθος όλων μας είναι ότι περιμένουμε ένα αποτέλεσμα-μια βελτίωση,στο βαθμό που εμείς θα θέλαμε,όμως ας σκεφτούμε ότι ακόμα και η πιο μικρή καλυτέρευση είναι σημαντικό κίνητρο γι’ αυτά τα παιδιά και μια ακόμα πιο δυναμωτική ένεση για να συνεχίσουν!

Πηγή: nohmatiki.wordpress.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου